[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”3631″ img_size=”full”][vc_column_text]Biltemas varuhus i Bollnäs slog upp portarna för drygt ett år sedan och blev då det 46:e varuhuset i Sverige. Butiken är 6000 kvadratmeter och har ett brett sortiment av produkter med hög kvalitet till låga priser. Högsäsongen har just börjat och antalet anställda är då ca 35-40 personer.
– Sommaren är vår bästa tid, det är nu som många människor är ute och åker med husvagn eller husbil eller är i stugan. Vi ser till att serva med nästan allt för semestern och det är kul när många kommer in till oss, berättar Madelene som är varuhuschef på Biltema i Bollnäs.
Biltema-kedjan startades av Sten Åke Lindholm redan 1963 i en källarlokal i Linköping. Tanken bakom företaget var att leverera bildelar av hög kvalitet till ett så lågt pris så att alla har råd att köpa dem. Då var företaget ett rent postorderföretag och första butiken öppnade 1976.
– Det är en speciell känsla i företaget, Sten Åke har startat företaget från grunden med tanken om att bra saker inte ska behöva kosta så mycket. Så har han drivit upp firman från en källare till en kedja som nu finns i hela Norden. Han är fortfarande mycket aktiv och engagerad i verksamheten, säger Madelene och fortsätter:
– Vi öppnade för ett år sedan och förra sommaren var Sten Åke på besök här i varuhuset. Han gick runt med mig, hälsade på all personal och tittade på alla delar av verksamheten från butik och café till hur det fungerar på lastkajen. Han var här i över två timmar.
– Vi har en hjärtlig stämning och det är viktigt för oss. Tanken i butiken är att det ska vara enkelt att hitta varorna och att vi som personal alltid ska vara tillgängliga för våra kunder.
Samarbetet med AlphaCE nästan från start
Samarbetet med AlphaCE har pågått i stort sett sedan varuhuset i Bollnäs öppnade och butiken har tagit emot personer från AlphaCE i ett par omgångar.
– Vi har kunnat ringa när det har funnits ett behov av personal. Jag har sagt till Eva-Lena på AlphaCE att jag behöver personer till exempel för varuplock eller kundservice och då har AlphaCE tagit fram en grupp personer som varit relevanta som jag har kunnat välja från.
– När vi har tagit in personer på praktik får de testa på jobbet och känna om det är rätt för dem och vi får också se om det är rätt person. Det blir extra bra då, när vi vet att viljan finns hos båda.
– Jag vill finnas till för min personal och inte sitta fast i rekryteringsprocesser. Eva-Lena på AlphaCE och jag har ju lärt känna varandra på ett professionellt plan, hon vet vad jag vill ha och vi har samma målbild. Det är en fantastisk känsla helt enkelt, avslutar Madelene, varuhuschef Biltema Bollnäs.
– Madelene är en fantastisk arbetsgivare med stort engagemang och hjärta! Vårt samarbete med henne och Biltema är öppet och glädjefyllt. Hon ger våra deltagare möjlighet att visa sina styrkor och ser snabbt vilka som kommer att bli stjärnor hos dem. Madelene är en sann ambassadör vad gäller att förena samhällsnytta med affärsnytta, säger Eva-Lena som är Account Manager på AlphaCE.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_wp_custommenu nav_menu=”15″][/vc_column][/vc_row]