[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”3682″ img_size=”full”][vc_column_text]AlphaCE blev i mars tilldelade projektpengar från Tillväxtverket för ett projekt som syftar till att göra det lättare för företag att rekrytera nyanlända och långtidsarbetslösa. Projektet har nu klarat av sin första del som handlat om att inhämta underlag från företag.
– Vi har fått in många bra synpunkter och infallsvinklar från företagen vi samarbetar med. Vi kan se att det finns några indikatorer som är gemensamma för alla vi har pratat med. De kommer vi jobba vidare med och ta fram metoder som vi senare ska testa, säger Kristina Svensson som är projektledare på AlphaCE.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1498116332235{margin-right: 30px !important;margin-left: 30px !important;border-top-width: 1px !important;border-right-width: 1px !important;border-bottom-width: 1px !important;border-left-width: 1px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;border-left-color: #c8102e !important;border-left-style: solid !important;border-right-color: #c8102e !important;border-right-style: solid !important;border-top-color: #c8102e !important;border-top-style: solid !important;border-bottom-color: #c8102e !important;border-bottom-style: solid !important;border-radius: 4px !important;}”]Kristina Svensson leder projektet men jobbar till vardags som uppdragskoordinator och handledare i Stöd och matchning.[/vc_column_text][vc_column_text]Projektet drivs i samarbete med ett antal företagare i Helsingborg, Kalmar och Uppsala. Företagen är utvalda för att representera olika branscher men även utifrån sin storlek. Små, medelstora och stora företag finns representerade.
– Gemensamt är att företagen har svårt att hitta rätt personal samtidigt som vi vet att det finns väldigt många som söker jobb. Det är i det glappet vi på AlphaCE i vanliga fall jobbar och är väldigt duktiga på att överbrygga, men som vi i detta projekt försöker hitta nya långsiktiga lösningar på, berättar Kristina.
Kan du redan nu se några tydliga indikatorer i projektet?
– Företagen upplever att det inte fungerar i deras rekryteringsprocess, de får för få eller fel sökande. Sökande når inte upp till de krav som man i sina annonser utlyst. De upplever också krångliga regelverk från myndigheter som förlänger deras process att anställa när de funnit rätt kandidat. I workshopar med företagen har vi bland annat jobbat med om och hur företagen kan rikta sig mot andra målgrupper än de gör idag och hur man kan göra för att de ska nå ut till dessa i sin annonsering.
– I gruppen nyanlända kan språket vara ett problem. Många företag ställer höga krav på svenskkunskaper men inser när vi pratar, vrider och vänder på det, att det ofta inte är ett problem. Egenskaper och kunskaper är oftast viktigare. En praktisk lösning som vi kommer testa är olika former av specialiserade utbildningspaket för personer som behöver bättra på sina svenskkunskaper. Det kan handla om en kortare utbildning i en viss branschs språk för att kunna börja jobba så snart som möjligt.
Vad blir nästa steg i projektet?
– Utifrån materialet vi samlat in jobbar vi nu med att ta fram förslag på metoder och utbildningspaket. Vi kommer också att ta fram kandidater och inventera deras kompetenser för att identifiera utbildningsbehov. Detta kommer vi att testa och även utvärdera för att se vilka av dessa som fungerar.
Vad ska hända med resultatet?
– Resultatet av projektet ska när det är klart, i december, överlämnas till Tillväxtverket och ska ligga till grund för kommande arbetsmarknadspolitik.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_wp_custommenu nav_menu=”45″][vc_single_image image=”2838″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_custommenu nav_menu=”14″ title=”Våra tjänster”][vc_single_image image=”390″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]